​Cikorievej 76, 5220 Odense SØ

E-mail: allan@strong4life.dk​ - ole@strong4life.dk​​​​

Kvinder bliver IKKE “bulky” af at træne styrketræning. Kvinder bliver derimod “bulky” af IKKE at træne styrketræning!

En af de mest fastgroede myter der findes inden for fitness og styrketræning er, at kvinder får store muskler og bliver “bulky” hvis de træner for meget tung styrketræning. I stedet for får de ofte at vide, at de skal træne med lette vægte og mange gentagelser, hvis de gerne vil tabe sig og have “tonede” muskler.

Og dette skal så helst kombineres med en pæn portion cardio-træning, hvor målet er at forbrænde flest mulige kalorier.

Når vi tager imod nye kvindelige medlemmer i STRONG4LIFE, så kommer de ofte med et ønske om at blive “strammet op” og komme ned i vægt. Og de er overbeviste om, at vejen til målet skal ske med netop masser af cardiotræning og high-rep-low-weight styrketræning.

Heldigvis giver vi ikke altid vores medlemmer det som de gerne vil have, men derimod det som de har brug for!

For vi ved at der findes findes bedre metoder og træningsformer til at blive “strammet op” og til at komme ned i vægt.

Vægttab sker ikke i træningscenteret, men hjemme ved køkkenbordet

I forhold til et vægttab, så er det ikke ret meget vi direkte kan bidrage med på de 2-4 gange en time, som de fleste træner i STRONG4LIFE.

Du er konstant nødt til at udfordre din krop, hvis du gerne vil være stærkere. Hver gang du når en given vægt ved et bestemt antal gentagelser, så skal du enten forsøge at klare flere gentagelser med den samme vægt næste gang eller øge vægten og så se om du kan nå det samme antal reps.

Du skal ikke se din træning som et middel til at komme ned i vægt, for i det store billede så er det begrænset, hvor mange kalorier du får forbrændt under et træningspas.

Det er meget lettere at skære 500-1000 kcal ud af din kost end det er at knokle røven ud af bukserne i 60-90 minutter på et løbebånd eller en crosstrainer.


Derudover er der en del der tyder på at cardio-træningen øger din appetit, så der er en tendens til at folk (ubevidst) kompenserer for de forbrændte kalorier ved at de efterfølgende fylder mere på tallerkenen. Hører du til en af de mange der ikke kan forstå hvorfor de ikke taber sig, trods uendelig mange timers cardio-træning, så har du her en meget mulig forklaring.
Skal du virkelig have sat gang i dit vægttab, så skal du arbejde på den kost du indtager. Kalorieindtaget skal reduceres og det kan være at der skal justeres på fordelingen mellem protein, fedt og kulhydrat.


Dette kan vi naturligvis også hjælpe dig med, men det er sjældent at vi står ved siden af dig i køkkenet og holder øje med om du eksekverer på vores anbefalinger. Så her er det op til dig, at holde dig til planen.

Styrketræning gør dig stærk, men ikke stor!

Hvis du for alvor skal have et stort udbytte af din styrketræning, så er det vigtigt at vægtene er så tunge, så du er udfordret på de sidste repetitioner du laver i de fleste sæt. Ligeledes er det vigtigt, at du over tid tilstræber at kunne klare en tungere vægt ved det samme antal repetitioner.

Derudover skal du ikke være bange for at løfte tunge vægte, som du måske kun kan klare 1,2,3 eller 5 repetitioner. Det er her at du for alvor udfordrer din muskelstyrke, og det er her den største gevinst ligger. Både når det kommer til vægttab, performance eller blot til at få mere overskud i en travl hverdag.


Og det får for dig som kvinde IKKE dine muskler til at vokse – meget lidt i hvert fald. Hvis du ser en muskuløs kvinde der træner styrketræning, så skyldes de store muskler ikke så meget hendes træning som det skyldes hendes gener. De muskuløse atletikudøvere og vægtløftere du ser til f.eks. OL er blandt de få der er så “heldige” netop at have en genetisk sammensætning der gør dem muskuløse og stærke, for ellers ville de ikke kunne være med på det niveau.


Så summasummarum, hvis du gerne vil tabe dig, så træn tung styrketræning. Hvis du gerne vil være stærkere, så træn tung styrketræning, og hvis du bare gerne vil være awesome, så træn tung styrketræning.


I STRONG4LIFE lærer vi dig at træne tung styrketræning på en sikker, effektiv og forsvarlig måde.


Vi guider dig i forhold til korrekt løfteteknik, og vi motiverer dig til at du tør udfordre de tunge vægte, og til at du giver alt hvad du har for at klare den sidste gentagelse (med god teknik). Og vi giver dig selvfølgelig også en personlig træningsplan, der sikrer en stabil og god fremgang over tid.

Ud af den røde zone...
Når talen falder på værdien af træning, kommer vi ofte til at tale om de kosmetiske gevinster. Mange tænker, at de skal træne for at tabe sig eller for at få en mere trimmet krop. Det er naturligvis også vigtige og reelle ønsker, men i STRONG4LIFE fokuserer man mere på de mange andre gevinster, der er ved styrketræning. For udover generelt velvære og en lettere hverdag, er der en række både psykologiske og fysiologiske gevinster ved styrketræningen - eksempelvis mindre risiko for depression og stress, færre smerter i bevægeapparatet, en bedre holdning og mindre risiko for en række sygdomme.
Læs mere
Efter kun 2 år siger STRONG4LIFE stop…
Men heldigvis kun for nye medlemmer. For det har vist sig, at folkene bag centret har fundet et hul på et ellers tætpakket fitnessmarked. I stedet for at lægge sig op af, hvad de fleste andre gør, fandt Ole Stougaard og Allan Frederiksen deres helt eget koncept med vægt på den personlige træningsvejledning.
Læs mere
Klar til La Marmotte og dens over 5000 højdemeter med tunge squats og en flad fynsk landevej
Søndag d. 8. juli stod Jan Samsø klar ved starten til sit første La Marmotte - klar til at cykle 174 km og ikke mindst godt 5000 højdemeter. Målet var at cykle hele vejen - tiden var derimod ikke så afgørende. Forud var gået et intens træningsforløb under kyndig vejledning af Ole Stougaard
Læs mere
Tunge squats gav lette ben
Da Anja Færgemann skiftede spinningcyklen ud med tunge squats skete der noget magisk med hendes cykeltræning - og de stejle stigninger i Pyrenæerne blev en overkommelig opgave.
Læs mere
Kvalitet fremfor kvantitet
I STRONG4LIFE har vi i det sidste års tid haft en InBody770. Det er et af de mest præcise apparatertil at analysere kroppens sammensætning af fedt, muskler, knogler osv. Når det kommer til vægttab (eller vægtøgning), så er det nemlig ikke nok kun at kigge på vægten i og med den kun fortæller, om du har tabt dig, eller om du har taget på.
Læs mere
Tallenes tydelige tale...
Indimellem kan det være svært selv at vurdere sin fremgang, eller ihvertfald hvor stor den reelt er. Derfor kan det for mange være meget befordrende for motivationen at få tal på sin form.
Læs mere
Det er kedeligt at træne alene!
Sådan havde Torben Werenberg det ihvertfald, da han for år tilbage stoppede med at spille fodbold, og derfor skulle i gang med noget andet. Allerhelst ville han træne ude i naturen med eksempelvis løb, men han erkendte også, at det var vigtigt at få trænet hele kroppen. ‘“Jeg har aldrig været i et træningscenter - og troede heller ikke, at jeg nogensinde skulle komme det.
Læs mere
En lærerig weekend i STRONG4LIFE
I weekenden d. 10. og 11. marts holdt STRONG4LIFE lukket for den normale træning i centret og indbød i stedet på certificering i Dan Johns movement matrix med ingen ringere end manden selv. Folk kom fra hele landet - ja, endda fra Tyskland for at deltage.
Læs mere
Vægttab med plads til venindehygge
For Kamilla - bedre kendt som Dalle - kom resultateterne, da hun fandt ud af, at hun ikke skulle lave alt om i sit liv for at nå målet om et vægttab. Efter hun startede i STRONG4LIFE, blev det nemlig klart, at det handler om at skære ned fremfor at skære væk. Og dermed blev den nye livsstil meget nemmere at holde fast i.
Læs mere
​Et anderledes træningscenter til helt almindelige mennesker…
I en by med et fitnesscenter på hvert gadehjørne kan det undre, at nogen tør drømme om at åbne deres eget - og ovenikøbet også realisere det. Men det gjorde Ole Stougaard og Allan Frederiksen, da de i sensommeren 2016 slog dørene op til STRONG4LIFE - og siden er det gået forrygende. Fra start havde de en god base af medlemmer, og der kommer hele tiden nye til, da de har fundet en niche i markedet.
Læs mere
Ud med badevægten og ind med fysisk og mentalt overskud
Når Solveig Christiansen trækker i træningstøjet, så er det ikke drømmen om at smide 5 kg, der er motivationen. Rent faktisk har hun overhovedet ikke vejet sig, siden hun i sommers startede i STRONG4LIFE. Det har hun slet ikke haft brug for, for fokus er på noget, som er langt vigtigere end vægten; nemlig et generelt velvære samt fysisk og mentalt overskud.
Læs mere
Nytårsforsæt: Bliv STRONG FOR LIFE
Der skal være en god balance i dit liv, en god balance mellem den din tid du bruger på dig selv, dit arbejde, din familie og din fritid. Den balance glemmer vi ofte i vores iver efter at nå vores nytårsforsæt om vægttab, god form og sundhed. Det betyder, at vi kaster os ud i projektet med hud og hår, og glemmer at tage tage højde for de konsekvenser det medfører.
Læs mere
Nicolaj Møller Madsen har tabt 17 kg på 12 måneder
Nicolaj Møller Madsen har en drøm om at blive verdens bedste racerkører. For at nå dette mål skal han bl.a.: 1) Optimere hans køremæssige færdigheder så meget som muligt, 2) Være i så god fysisk form som muligt i forhold at skulle køre i en racerbil, 3) Have den optimale vægt Jeg har i det sidste års tid hjulpet Nicolaj med “formen og figuren”. Da vi startende samarbejdet vejede Nicolaj 92-93 kg. Det er desværre før at vi fik vores InBody kropsscanner i STRONG4LIFE, så vi har ikke nøjagtige mål på hans kropssammensætning.
Læs mere
Vintertræning for triatleter
Atleter responderer individuelt og forskelligt på forskellige former for træning, så der findes dybest set ikke en strategi eller metode, der virker for alle. Jeg har set mange gode resultater baseret på følgende overordnede træningsstruktur for en triatlets vintertræning: a) Aerob træning, b) VO2max træning, c) Styrketræning (hvis triatleten har mulighed for dette), d) Tekniktræning
Læs mere

STRONG4LIFE
Cikorievej 76
5220 Odense SØ

Kontakt os

Cikorievej 76,

5220 Odense SØ

CVR: 28268513

Allan: allan@strong4life.dk​ / 28 93 97 80

Ole: ole@strong4life.dk​​​ / 51 94 24 06

Åbningstider

​​Hverdage:

Mandag - fredag

06:00 - 24:00

Weekender:

Lørdag - søndag
06:00 - 24:00

Sociale medier

facebook2  instagram  linked-in-square-button

Følg os på Facebook og få de seneste nyheder om aktiviteter og begivenheder i centeret.​

Vi opdaterer løbende vores Facebookside, så klik på "Synes godt om" - så er du klar!​

5.0 stjerner på Facebook

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med vores seneste nyheder, blogindlæg og STRONG4life-aktiviteter