​Cikorievej 76, 5220 Odense SØ

E-mail: allan@strong4life.dk​ - ole@strong4life.dk​​​​

Intervaltræning handler altså ikke om at slå sig selv ihjel!

Som en del af en alsidig træningsplan, er intervaltræning et rigtigt godt værktøj til at forbedre formen.

Der findes mange varianter af intervaltræning, og det specifikke udbytte af intervaltræning afhænger af bl.a. intervallængden og varigheden af pausen.

Det er min erfaring, at mange forbinder intervaltræning med meget hård træning. Det kan være hårdt, men det er ikke er krav at det nødvendigvis behøver at være sådan. I samme åndedrag synes jeg, at der er en tendens til at mange trænere netop bruger intervaltræning, til gang på gang at tage livet af deres atleter/kunder – hvilket efter min mening er misforstået brug af intervaltræning.

Selvfølgelig er der også mange trænere der bruger intervaltræning med omtanke, og på en hensigtsmæssig måde. Heldigvis for det. Så dette skal ikke læses som en generalisering og kritik af alle trænere, men nedenstående er et meget godt eksempel, hvad jeg taler om:

Samtale med et af vores nye medlemmer i STRONG4LIFE omkring intervaltræning:​

Ole:"Som finisher skal du så ro 4x250m hårdt og med 1 minuts pause mellem hvert interval"

Medlem: "OK. Hvad skal jeg så lave i pausen?"

Ole:"Øhh, hvad mener du?"

Medlem:"Ja, må jeg løbe rundt i salen i pausen? Der hvor jeg kommer fra, der plejer vi altid at lave burpees i pausen!"

Ole:"HVAD? Jamen, så er det jo ikke en pause! Så er det jo kontinuerligt arbejde, hvor du bare skifter mellem flere øvelser."

​Lad os sige at vi i et givent træningspas skal op på 95% af max. Det er en intensitet vi ikke kan opretholde i ret lang tid, inden vi syrer til og mister pusten. Lad os sige vi kan holde den intensitet i 1 minut.


1 minut er dog ikke tid nok til, at vi samlet set får et brugbart træningsudbytte. Der skal vi måske op på 5 minutter.
For at nå op på de 5 minutter, så laver vi 5 intervaller af 1 minut efterfulgt af en pause.

For at vi i de efterfølgende intervaller kan komme tilbage på de 95%, så kræver det at vi holder en pause, der er lang nok til, at vi bliver friske nok.

Starter vi for tidligt på det næste interval, er vi ikke friske nok til at komme op på de 95%. Så bliver pauserne for korte, så vil intensiteten for hvert interval måske blive som følgende: 1 = 95%, 2 = 90%, 3 = 88%, 4 = 84% og 5 = 79%. Som du kan se, så falder intensiteten støt og roligt hen over intervallerne, op på sidste interval er du så træt og tilsyret, at du kun er i stand til at komme op på 79%.


Din oplevelse af træningen er nok nærmere omvendt, at det faktisk føles som om det bliver hårdere og hårdere for hvert interval du gennemfører, og at du til sidst får noget der ligner en nærdøsoplevelse!

​Effektiv træning handler ikke om at gøre dig træt, men om at du bliver bedre. Og du kan sagtens blive bedre, uden at du behøver at se døden i øjnene.

For at du kan opretholde en meget høj intensitet på alle dine intervaller, er det ikke unormalt er forholdet mellem arbejde og pause skal være 1:3 – 1:10. Dvs er intervallet på 1 minut, så skal din pause være på 3-10 minutter.

Og det er derfor at vi i STRONG4LIFE holder pause i pauserne. Så vi kan blive friske nok til det næste interval.

Mange oplever det som spildtid, men det er bare en nødvendighed, hvis du gerne vil høste frugterne at træning med meget høj intensitet.

Hvad er dine erfaringer med intervaltræning? Og har du spørgsmål til intervaltræning, så skriv dem meget gerne i opslaget på Facebook  fb-f-logo-blue-29

Et klart mål og commitment fik vægttabet til at lykkes...
Lige så sikkert som at den 24. december er juleaften, lige så sikkert er det, at januar er lig med slanketips i hobetal. Magasiner og internettet flyder over med alverdens gode råd til, hvordan du kommer af med julekiloene. I STRONG4LIFE ved vi, at du ikke behøver at kaste dig ud i et indviklet projekt eller et projekt fyldt med restriktioner, hvis du gerne vil af med nogle kilo - uanset hvor mange. Tværtimod tyder alt på, at jo mere indviklet eller restriktivt det er, des større er risikoen for, at du ikke kan holde “kuren”. Derfor er vi ikke fortaler for kurer, men indimellem kan det være nødvendigt med en lidt mere stringent plan for at komme i mål – i hvert fald hvis målet skal nås forholdsvis hurtigt. Det har flere af vores medlemmer haft stor succes med, blandt andet Martin Brems.
Læs mere
Ud af den røde zone...
Når talen falder på værdien af træning, kommer vi ofte til at tale om de kosmetiske gevinster. Mange tænker, at de skal træne for at tabe sig eller for at få en mere trimmet krop. Det er naturligvis også vigtige og reelle ønsker, men i STRONG4LIFE fokuserer man mere på de mange andre gevinster, der er ved styrketræning. For udover generelt velvære og en lettere hverdag, er der en række både psykologiske og fysiologiske gevinster ved styrketræningen - eksempelvis mindre risiko for depression og stress, færre smerter i bevægeapparatet, en bedre holdning og mindre risiko for en række sygdomme.
Læs mere
Efter kun 2 år siger STRONG4LIFE stop…
Men heldigvis kun for nye medlemmer. For det har vist sig, at folkene bag centret har fundet et hul på et ellers tætpakket fitnessmarked. I stedet for at lægge sig op af, hvad de fleste andre gør, fandt Ole Stougaard og Allan Frederiksen deres helt eget koncept med vægt på den personlige træningsvejledning.
Læs mere
Klar til La Marmotte og dens over 5000 højdemeter med tunge squats og en flad fynsk landevej
Søndag d. 8. juli stod Jan Samsø klar ved starten til sit første La Marmotte - klar til at cykle 174 km og ikke mindst godt 5000 højdemeter. Målet var at cykle hele vejen - tiden var derimod ikke så afgørende. Forud var gået et intens træningsforløb under kyndig vejledning af Ole Stougaard
Læs mere
Tunge squats gav lette ben
Da Anja Færgemann skiftede spinningcyklen ud med tunge squats skete der noget magisk med hendes cykeltræning - og de stejle stigninger i Pyrenæerne blev en overkommelig opgave.
Læs mere
Kvalitet fremfor kvantitet
I STRONG4LIFE har vi i det sidste års tid haft en InBody770. Det er et af de mest præcise apparatertil at analysere kroppens sammensætning af fedt, muskler, knogler osv. Når det kommer til vægttab (eller vægtøgning), så er det nemlig ikke nok kun at kigge på vægten i og med den kun fortæller, om du har tabt dig, eller om du har taget på.
Læs mere
Tallenes tydelige tale...
Indimellem kan det være svært selv at vurdere sin fremgang, eller ihvertfald hvor stor den reelt er. Derfor kan det for mange være meget befordrende for motivationen at få tal på sin form.
Læs mere
Det er kedeligt at træne alene!
Sådan havde Torben Werenberg det ihvertfald, da han for år tilbage stoppede med at spille fodbold, og derfor skulle i gang med noget andet. Allerhelst ville han træne ude i naturen med eksempelvis løb, men han erkendte også, at det var vigtigt at få trænet hele kroppen. ‘“Jeg har aldrig været i et træningscenter - og troede heller ikke, at jeg nogensinde skulle komme det.
Læs mere
En lærerig weekend i STRONG4LIFE
I weekenden d. 10. og 11. marts holdt STRONG4LIFE lukket for den normale træning i centret og indbød i stedet på certificering i Dan Johns movement matrix med ingen ringere end manden selv. Folk kom fra hele landet - ja, endda fra Tyskland for at deltage.
Læs mere
Vægttab med plads til venindehygge
For Kamilla - bedre kendt som Dalle - kom resultateterne, da hun fandt ud af, at hun ikke skulle lave alt om i sit liv for at nå målet om et vægttab. Efter hun startede i STRONG4LIFE, blev det nemlig klart, at det handler om at skære ned fremfor at skære væk. Og dermed blev den nye livsstil meget nemmere at holde fast i.
Læs mere
​Et anderledes træningscenter til helt almindelige mennesker…
I en by med et fitnesscenter på hvert gadehjørne kan det undre, at nogen tør drømme om at åbne deres eget - og ovenikøbet også realisere det. Men det gjorde Ole Stougaard og Allan Frederiksen, da de i sensommeren 2016 slog dørene op til STRONG4LIFE - og siden er det gået forrygende. Fra start havde de en god base af medlemmer, og der kommer hele tiden nye til, da de har fundet en niche i markedet.
Læs mere
Ud med badevægten og ind med fysisk og mentalt overskud
Når Solveig Christiansen trækker i træningstøjet, så er det ikke drømmen om at smide 5 kg, der er motivationen. Rent faktisk har hun overhovedet ikke vejet sig, siden hun i sommers startede i STRONG4LIFE. Det har hun slet ikke haft brug for, for fokus er på noget, som er langt vigtigere end vægten; nemlig et generelt velvære samt fysisk og mentalt overskud.
Læs mere
Nytårsforsæt: Bliv STRONG FOR LIFE
Der skal være en god balance i dit liv, en god balance mellem den din tid du bruger på dig selv, dit arbejde, din familie og din fritid. Den balance glemmer vi ofte i vores iver efter at nå vores nytårsforsæt om vægttab, god form og sundhed. Det betyder, at vi kaster os ud i projektet med hud og hår, og glemmer at tage tage højde for de konsekvenser det medfører.
Læs mere
Nicolaj Møller Madsen har tabt 17 kg på 12 måneder
Nicolaj Møller Madsen har en drøm om at blive verdens bedste racerkører. For at nå dette mål skal han bl.a.: 1) Optimere hans køremæssige færdigheder så meget som muligt, 2) Være i så god fysisk form som muligt i forhold at skulle køre i en racerbil, 3) Have den optimale vægt Jeg har i det sidste års tid hjulpet Nicolaj med “formen og figuren”. Da vi startende samarbejdet vejede Nicolaj 92-93 kg. Det er desværre før at vi fik vores InBody kropsscanner i STRONG4LIFE, så vi har ikke nøjagtige mål på hans kropssammensætning.
Læs mere

STRONG4LIFE
Cikorievej 76
5220 Odense SØ

Kontakt os

Cikorievej 76,

5220 Odense SØ

CVR: 28268513

Allan: allan@strong4life.dk​ / 28 93 97 80

Ole: ole@strong4life.dk​​​ / 51 94 24 06

Åbningstider

​​Hverdage:

Mandag - fredag

06:00 - 24:00

Weekender:

Lørdag - søndag
06:00 - 24:00

Sociale medier

facebook2  instagram  linked-in-square-button

Følg os på Facebook og få de seneste nyheder om aktiviteter og begivenheder i centeret.​

Vi opdaterer løbende vores Facebookside, så klik på "Synes godt om" - så er du klar!​

5.0 stjerner på Facebook

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med vores seneste nyheder, blogindlæg og STRONG4life-aktiviteter