​Cikorievej 76, 5220 Odense SØ

E-mail: allan@strong4life.dk​ - ole@strong4life.dk​​​​

Intervaltræning handler altså ikke om at slå sig selv ihjel!

Som en del af en alsidig træningsplan, er intervaltræning et rigtigt godt værktøj til at forbedre formen.

Der findes mange varianter af intervaltræning, og det specifikke udbytte af intervaltræning afhænger af bl.a. intervallængden og varigheden af pausen.

Det er min erfaring, at mange forbinder intervaltræning med meget hård træning. Det kan være hårdt, men det er ikke er krav at det nødvendigvis behøver at være sådan. I samme åndedrag synes jeg, at der er en tendens til at mange trænere netop bruger intervaltræning, til gang på gang at tage livet af deres atleter/kunder – hvilket efter min mening er misforstået brug af intervaltræning.

Selvfølgelig er der også mange trænere der bruger intervaltræning med omtanke, og på en hensigtsmæssig måde. Heldigvis for det. Så dette skal ikke læses som en generalisering og kritik af alle trænere, men nedenstående er et meget godt eksempel, hvad jeg taler om:

Samtale med et af vores nye medlemmer i STRONG4LIFE omkring intervaltræning:​

Ole:"Som finisher skal du så ro 4x250m hårdt og med 1 minuts pause mellem hvert interval"

Medlem: "OK. Hvad skal jeg så lave i pausen?"

Ole:"Øhh, hvad mener du?"

Medlem:"Ja, må jeg løbe rundt i salen i pausen? Der hvor jeg kommer fra, der plejer vi altid at lave burpees i pausen!"

Ole:"HVAD? Jamen, så er det jo ikke en pause! Så er det jo kontinuerligt arbejde, hvor du bare skifter mellem flere øvelser."

​Lad os sige at vi i et givent træningspas skal op på 95% af max. Det er en intensitet vi ikke kan opretholde i ret lang tid, inden vi syrer til og mister pusten. Lad os sige vi kan holde den intensitet i 1 minut.


1 minut er dog ikke tid nok til, at vi samlet set får et brugbart træningsudbytte. Der skal vi måske op på 5 minutter.
For at nå op på de 5 minutter, så laver vi 5 intervaller af 1 minut efterfulgt af en pause.

For at vi i de efterfølgende intervaller kan komme tilbage på de 95%, så kræver det at vi holder en pause, der er lang nok til, at vi bliver friske nok.

Starter vi for tidligt på det næste interval, er vi ikke friske nok til at komme op på de 95%. Så bliver pauserne for korte, så vil intensiteten for hvert interval måske blive som følgende: 1 = 95%, 2 = 90%, 3 = 88%, 4 = 84% og 5 = 79%. Som du kan se, så falder intensiteten støt og roligt hen over intervallerne, op på sidste interval er du så træt og tilsyret, at du kun er i stand til at komme op på 79%.


Din oplevelse af træningen er nok nærmere omvendt, at det faktisk føles som om det bliver hårdere og hårdere for hvert interval du gennemfører, og at du til sidst får noget der ligner en nærdøsoplevelse!

​Effektiv træning handler ikke om at gøre dig træt, men om at du bliver bedre. Og du kan sagtens blive bedre, uden at du behøver at se døden i øjnene.

For at du kan opretholde en meget høj intensitet på alle dine intervaller, er det ikke unormalt er forholdet mellem arbejde og pause skal være 1:3 – 1:10. Dvs er intervallet på 1 minut, så skal din pause være på 3-10 minutter.

Og det er derfor at vi i STRONG4LIFE holder pause i pauserne. Så vi kan blive friske nok til det næste interval.

Mange oplever det som spildtid, men det er bare en nødvendighed, hvis du gerne vil høste frugterne at træning med meget høj intensitet.

Hvad er dine erfaringer med intervaltræning? Og har du spørgsmål til intervaltræning, så skriv dem meget gerne i opslaget på Facebook  fb-f-logo-blue-29

Lær at løbe med Pose Method
Vil du forbedre dine løbepræstationer eller minimere risikoen for løbeskader, så er en god løbeteknik en vigtig ingrediens. Den måde, du løber på, er ikke en medfødt stil, og du kan sagtens arbejde målrettet på at optimere teknikken.
Læs mere
Fridykning på Malta - et kinderæg med udfordringer
For Sebastian Rasmussen har nemlig hele tre udfordringer, som han vil tage kampen op med, når han sammen med en lille gruppe STRONG-business-medlemmer drager til Malta for at deltage i en spændende weekend i fridykningens tegn. Han var da heller ikke et sekund i tvivl, da STRONG4LIFE annoncerede turen - den tur måtte han med på.
Læs mere
En genvej til en bedre og hurtigere løbeoplevelse
​De fleste, der løber en tur, gør det ofte uden at tænke ret meget over, hvordan det er de løber. Løb er selvlært, siden barndommen har vi gjort det som en naturlig del af vores bevægelsesudvikling. Derfor er det heller ikke noget at sige til, at mange ikke betragter løb, som noget vi skal arbejde med teknisk. Mange tænker, at du løber som du nu en gang løber, hvis du en dag beslutter dig for at træne dig op til en halvmaraton eller maraton, så handler træningen om den rigtige opbygning af mængde og intensitet og ikke om at blive en teknisk bedre løber.
Læs mere
Stærk i teori og praksis
Henover vinteren har den lille sal i STRONG4LIFE flere gange lagt ramme til spændende kurser og foredrag, når vi har delt ud af vores viden. For vores filosofi er: Smart training for everybody everywhere.” Eller sagt på en anden måde, så ønsker vi at dele vores viden med så mange som muligt, så de også kan opleve glæden og effekten af at træne rigtigt.
Læs mere
​STRONG4LIFE bliver endnu stærkere
I efteråret kunne vi melde ud, at vi var nødt til at stoppe for medlemstilgang, hvis vi fortsat skulle kunne yde den faglighed og service, som vi mener, at STRONG4LIFE skal stå for samtidig med, at vi gerne vil udvikle konceptet og de tilbud, vi har til medlemmerne
Læs mere
Stærkt netværk og god kaffe...
...blev adgangsbilletten til større velvære og et pænt vægttab for Kenneth Gregersen, det er konklusionen godt et år efter, at Kenneth startede med at træne i STRONG4LIFE. De perfekte rammer fik Kenneth i mål Kenneth har af flere omgange tidligere taget tilløb til at gøre træning til en fast del af hverdagen, det er bare aldrig helt lykkes - ihvertfald har der ikke skulle andet til end en ferie eller en jul for at bryde den vane. Men denne gang er det anderledes. Det skyldes først og fremmest rammerne i STRONG4LIFE. “Det er simpelthen så hyggeligt at komme her”, siger Kenneth. “Her er ingen spejle eller råben og skrigen… - eller… - jo, vi råber også lidt til og af hinanden, men det er jo bare for hyggens skyld…”
Læs mere
Frihed til tunge løft
Der er mange fordele ved at strække kroppen godt igennem og arbejde med sin fleksibilitet og mobilitet. Når du strækker kroppen og bringer den i stillinger, du ikke normalt indtager, forbedrer og vedligeholder du bevægeligheden og fleksibiliteten. Det har du gavn af i dine daglige bevægelser. Og i træningssalen vil du opleve, at det bliver mere behageligt at styrketræne og opleve en større frihed i bevægelserne. For hvis du har spændte muskler og led kan det være sværere at opbygge og opretholde god teknik i de store basisøvelser. Formålet er således at optimere mobilitet i leddene og opretholde smidighed i led og muskler.
Læs mere
Overskud og styrke til en travl hverdag
Selvom Susanne kalder det et vedligeholdelses-projekt, så er det andet og mere end det, der motiverer Susanne Winther Olsen og Anette Bay Jensen. Jeg har sat de to stævne til en snak om styrketræning og de positive gevinster, som følger med.
Læs mere
Et klart mål og commitment fik vægttabet til at lykkes...
Lige så sikkert som at den 24. december er juleaften, lige så sikkert er det, at januar er lig med slanketips i hobetal. Magasiner og internettet flyder over med alverdens gode råd til, hvordan du kommer af med julekiloene. I STRONG4LIFE ved vi, at du ikke behøver at kaste dig ud i et indviklet projekt eller et projekt fyldt med restriktioner, hvis du gerne vil af med nogle kilo - uanset hvor mange. Tværtimod tyder alt på, at jo mere indviklet eller restriktivt det er, des større er risikoen for, at du ikke kan holde “kuren”. Derfor er vi ikke fortaler for kurer, men indimellem kan det være nødvendigt med en lidt mere stringent plan for at komme i mål – i hvert fald hvis målet skal nås forholdsvis hurtigt. Det har flere af vores medlemmer haft stor succes med, blandt andet Martin Brems.
Læs mere
Ud af den røde zone...
Når talen falder på værdien af træning, kommer vi ofte til at tale om de kosmetiske gevinster. Mange tænker, at de skal træne for at tabe sig eller for at få en mere trimmet krop. Det er naturligvis også vigtige og reelle ønsker, men i STRONG4LIFE fokuserer man mere på de mange andre gevinster, der er ved styrketræning. For udover generelt velvære og en lettere hverdag, er der en række både psykologiske og fysiologiske gevinster ved styrketræningen - eksempelvis mindre risiko for depression og stress, færre smerter i bevægeapparatet, en bedre holdning og mindre risiko for en række sygdomme.
Læs mere
Efter kun 2 år siger STRONG4LIFE stop…
Men heldigvis kun for nye medlemmer. For det har vist sig, at folkene bag centret har fundet et hul på et ellers tætpakket fitnessmarked. I stedet for at lægge sig op af, hvad de fleste andre gør, fandt Ole Stougaard og Allan Frederiksen deres helt eget koncept med vægt på den personlige træningsvejledning.
Læs mere
Klar til La Marmotte og dens over 5000 højdemeter med tunge squats og en flad fynsk landevej
Søndag d. 8. juli stod Jan Samsø klar ved starten til sit første La Marmotte - klar til at cykle 174 km og ikke mindst godt 5000 højdemeter. Målet var at cykle hele vejen - tiden var derimod ikke så afgørende. Forud var gået et intens træningsforløb under kyndig vejledning af Ole Stougaard
Læs mere
Tunge squats gav lette ben
Da Anja Færgemann skiftede spinningcyklen ud med tunge squats skete der noget magisk med hendes cykeltræning - og de stejle stigninger i Pyrenæerne blev en overkommelig opgave.
Læs mere
Kvalitet fremfor kvantitet
I STRONG4LIFE har vi i det sidste års tid haft en InBody770. Det er et af de mest præcise apparatertil at analysere kroppens sammensætning af fedt, muskler, knogler osv. Når det kommer til vægttab (eller vægtøgning), så er det nemlig ikke nok kun at kigge på vægten i og med den kun fortæller, om du har tabt dig, eller om du har taget på.
Læs mere

STRONG4LIFE
Cikorievej 76
5220 Odense SØ

Kontakt os

Cikorievej 76,

5220 Odense SØ

CVR: 28268513

Allan: allan@strong4life.dk​ / 28 93 97 80

Kristian: kristian@strong4life.dk / 29 24 76 60

Ole: ole@strong4life.dk​​​ / 51 94 24 06

Åbningstider

​​Hverdage:

Mandag - fredag

06:00 - 24:00

Weekender:

Lørdag - søndag
06:00 - 24:00

Sociale medier

facebook2  instagram  linked-in-square-button

Følg os på Facebook og få de seneste nyheder om aktiviteter og begivenheder i centeret.​

Vi opdaterer løbende vores Facebookside, så klik på "Synes godt om" - så er du klar!​

5.0 stjerner på Facebook

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med vores seneste nyheder, blogindlæg og STRONG4life-aktiviteter