​Cikorievej 76, 5220 Odense SØ

E-mail: allan@strong4life.dk​ - ole@strong4life.dk​​​​

Kvinder bliver IKKE “bulky” af at træne styrketræning. Kvinder bliver derimod “bulky” af IKKE at træne styrketræning!

En af de mest fastgroede myter der findes inden for fitness og styrketræning er, at kvinder får store muskler og bliver “bulky” hvis de træner for meget tung styrketræning. I stedet for får de ofte at vide, at de skal træne med lette vægte og mange gentagelser, hvis de gerne vil tabe sig og have “tonede” muskler.

Og dette skal så helst kombineres med en pæn portion cardio-træning, hvor målet er at forbrænde flest mulige kalorier.

Når vi tager imod nye kvindelige medlemmer i STRONG4LIFE, så kommer de ofte med et ønske om at blive “strammet op” og komme ned i vægt. Og de er overbeviste om, at vejen til målet skal ske med netop masser af cardiotræning og high-rep-low-weight styrketræning.

Heldigvis giver vi ikke altid vores medlemmer det som de gerne vil have, men derimod det som de har brug for!

For vi ved at der findes findes bedre metoder og træningsformer til at blive “strammet op” og til at komme ned i vægt.

Vægttab sker ikke i træningscenteret, men hjemme ved køkkenbordet

I forhold til et vægttab, så er det ikke ret meget vi direkte kan bidrage med på de 2-4 gange en time, som de fleste træner i STRONG4LIFE.

Du er konstant nødt til at udfordre din krop, hvis du gerne vil være stærkere. Hver gang du når en given vægt ved et bestemt antal gentagelser, så skal du enten forsøge at klare flere gentagelser med den samme vægt næste gang eller øge vægten og så se om du kan nå det samme antal reps.

Du skal ikke se din træning som et middel til at komme ned i vægt, for i det store billede så er det begrænset, hvor mange kalorier du får forbrændt under et træningspas.

Det er meget lettere at skære 500-1000 kcal ud af din kost end det er at knokle røven ud af bukserne i 60-90 minutter på et løbebånd eller en crosstrainer.


Derudover er der en del der tyder på at cardio-træningen øger din appetit, så der er en tendens til at folk (ubevidst) kompenserer for de forbrændte kalorier ved at de efterfølgende fylder mere på tallerkenen. Hører du til en af de mange der ikke kan forstå hvorfor de ikke taber sig, trods uendelig mange timers cardio-træning, så har du her en meget mulig forklaring.
Skal du virkelig have sat gang i dit vægttab, så skal du arbejde på den kost du indtager. Kalorieindtaget skal reduceres og det kan være at der skal justeres på fordelingen mellem protein, fedt og kulhydrat.


Dette kan vi naturligvis også hjælpe dig med, men det er sjældent at vi står ved siden af dig i køkkenet og holder øje med om du eksekverer på vores anbefalinger. Så her er det op til dig, at holde dig til planen.

Styrketræning gør dig stærk, men ikke stor!

Hvis du for alvor skal have et stort udbytte af din styrketræning, så er det vigtigt at vægtene er så tunge, så du er udfordret på de sidste repetitioner du laver i de fleste sæt. Ligeledes er det vigtigt, at du over tid tilstræber at kunne klare en tungere vægt ved det samme antal repetitioner.

Derudover skal du ikke være bange for at løfte tunge vægte, som du måske kun kan klare 1,2,3 eller 5 repetitioner. Det er her at du for alvor udfordrer din muskelstyrke, og det er her den største gevinst ligger. Både når det kommer til vægttab, performance eller blot til at få mere overskud i en travl hverdag.


Og det får for dig som kvinde IKKE dine muskler til at vokse – meget lidt i hvert fald. Hvis du ser en muskuløs kvinde der træner styrketræning, så skyldes de store muskler ikke så meget hendes træning som det skyldes hendes gener. De muskuløse atletikudøvere og vægtløftere du ser til f.eks. OL er blandt de få der er så “heldige” netop at have en genetisk sammensætning der gør dem muskuløse og stærke, for ellers ville de ikke kunne være med på det niveau.


Så summasummarum, hvis du gerne vil tabe dig, så træn tung styrketræning. Hvis du gerne vil være stærkere, så træn tung styrketræning, og hvis du bare gerne vil være awesome, så træn tung styrketræning.


I STRONG4LIFE lærer vi dig at træne tung styrketræning på en sikker, effektiv og forsvarlig måde.


Vi guider dig i forhold til korrekt løfteteknik, og vi motiverer dig til at du tør udfordre de tunge vægte, og til at du giver alt hvad du har for at klare den sidste gentagelse (med god teknik). Og vi giver dig selvfølgelig også en personlig træningsplan, der sikrer en stabil og god fremgang over tid.

Styrketræning har gjort Elsebeth 10 år yngre
”jeg føler mig 10 år yngre!” udbrød Elsebeth efter dagens styrketræning. Elsebeth har om nogen mærket på kroppen hvad styrketræning kan bidrage med af positive sundhedseffekter.
Læs mere
Styrketræn dig til en bedre løbepræstation
Når talen falder på styrketræning for løbere, så er det ofte fokuseret på coretræning, og hvorfor en stærk core er vigtig, når du løber. Der er ingen tvivl om, at det er godt at være stærk i coremusklerne, men det er mindst lige så vigtigt - hvis ikke vigtigere - med stor styrke i benene, hvis du gerne vil løbe hurtigere.
Læs mere
Er styrketræning nok?
Sundhedseffekterne af at dyrke motion er ikke til at komme uden om. Vi lever længere og har det generelt bare bedre, når vi er aktive. Det er alt sammen veldokumenteret. Men hvad med styrketræning? ​Lever vi også længere, hvis vi kun dyrker styrketræning? Hvad med konditionen og hjertesundhed? Og hvad med vægttab?
Læs mere
I STRONG4LIFE tager medlemmerne det tunge slæb…
Og de gør det med glæde, viser en nylig gennemført tilfredshedsundersøgelse - den vender vi tilbage til. Først lige en status på, hvordan det er gået, siden de første kettlebells blev svunget for 3 år siden. I årenes løb er der blevet flyttet rigtig mange kilo i centret. “Hvor mange kilo tør jeg slet ikke gætte på”, siger Ole, “men det er rigtig mange, for vores medlemmer er nemlig superstærke - og det har vores koncept heldigvis også vist sig at være.”
Læs mere
​Vi vil gerne leve, til vi bliver 120…
Var det spontane svar, da jeg spurgte Jacob og Alexander, hvad der morgen efter morgen, får dem til at starte arbejdsdagen med en tur forbi STRONG4LIFE. ​Den overordnede sundhed og et større overskud i hverdagen er drivkraften for deres træning, men det er dog kun den halve sandhed. For siden de startede i STRONG4LIFE har målene udviklet sig en smule, således at de begge nu arbejder på at tage på - muskler naturligvis. Og det kan til tider spænde ben for det oprindelige mål, for lige nu betyder det nul konditionstræning. “Vi skal bare slappe af på sofaen og spise en masse kalorier”, griner Jacob.
Læs mere
Lær at løbe med Pose Method
Vil du forbedre dine løbepræstationer eller minimere risikoen for løbeskader, så er en god løbeteknik en vigtig ingrediens. Den måde, du løber på, er ikke en medfødt stil, og du kan sagtens arbejde målrettet på at optimere teknikken.
Læs mere
Fridykning på Malta - et kinderæg med udfordringer
For Sebastian Rasmussen har nemlig hele tre udfordringer, som han vil tage kampen op med, når han sammen med en lille gruppe STRONG-business-medlemmer drager til Malta for at deltage i en spændende weekend i fridykningens tegn. Han var da heller ikke et sekund i tvivl, da STRONG4LIFE annoncerede turen - den tur måtte han med på.
Læs mere
En genvej til en bedre og hurtigere løbeoplevelse
​De fleste, der løber en tur, gør det ofte uden at tænke ret meget over, hvordan det er de løber. Løb er selvlært, siden barndommen har vi gjort det som en naturlig del af vores bevægelsesudvikling. Derfor er det heller ikke noget at sige til, at mange ikke betragter løb, som noget vi skal arbejde med teknisk. Mange tænker, at du løber som du nu en gang løber, hvis du en dag beslutter dig for at træne dig op til en halvmaraton eller maraton, så handler træningen om den rigtige opbygning af mængde og intensitet og ikke om at blive en teknisk bedre løber.
Læs mere
Stærk i teori og praksis
Henover vinteren har den lille sal i STRONG4LIFE flere gange lagt ramme til spændende kurser og foredrag, når vi har delt ud af vores viden. For vores filosofi er: Smart training for everybody everywhere.” Eller sagt på en anden måde, så ønsker vi at dele vores viden med så mange som muligt, så de også kan opleve glæden og effekten af at træne rigtigt.
Læs mere
​STRONG4LIFE bliver endnu stærkere
I efteråret kunne vi melde ud, at vi var nødt til at stoppe for medlemstilgang, hvis vi fortsat skulle kunne yde den faglighed og service, som vi mener, at STRONG4LIFE skal stå for samtidig med, at vi gerne vil udvikle konceptet og de tilbud, vi har til medlemmerne
Læs mere
Stærkt netværk og god kaffe...
...blev adgangsbilletten til større velvære og et pænt vægttab for Kenneth Gregersen, det er konklusionen godt et år efter, at Kenneth startede med at træne i STRONG4LIFE. De perfekte rammer fik Kenneth i mål Kenneth har af flere omgange tidligere taget tilløb til at gøre træning til en fast del af hverdagen, det er bare aldrig helt lykkes - ihvertfald har der ikke skulle andet til end en ferie eller en jul for at bryde den vane. Men denne gang er det anderledes. Det skyldes først og fremmest rammerne i STRONG4LIFE. “Det er simpelthen så hyggeligt at komme her”, siger Kenneth. “Her er ingen spejle eller råben og skrigen… - eller… - jo, vi råber også lidt til og af hinanden, men det er jo bare for hyggens skyld…”
Læs mere
Frihed til tunge løft
Der er mange fordele ved at strække kroppen godt igennem og arbejde med sin fleksibilitet og mobilitet. Når du strækker kroppen og bringer den i stillinger, du ikke normalt indtager, forbedrer og vedligeholder du bevægeligheden og fleksibiliteten. Det har du gavn af i dine daglige bevægelser. Og i træningssalen vil du opleve, at det bliver mere behageligt at styrketræne og opleve en større frihed i bevægelserne. For hvis du har spændte muskler og led kan det være sværere at opbygge og opretholde god teknik i de store basisøvelser. Formålet er således at optimere mobilitet i leddene og opretholde smidighed i led og muskler.
Læs mere
Overskud og styrke til en travl hverdag
Selvom Susanne kalder det et vedligeholdelses-projekt, så er det andet og mere end det, der motiverer Susanne Winther Olsen og Anette Bay Jensen. Jeg har sat de to stævne til en snak om styrketræning og de positive gevinster, som følger med.
Læs mere
Et klart mål og commitment fik vægttabet til at lykkes...
Lige så sikkert som at den 24. december er juleaften, lige så sikkert er det, at januar er lig med slanketips i hobetal. Magasiner og internettet flyder over med alverdens gode råd til, hvordan du kommer af med julekiloene. I STRONG4LIFE ved vi, at du ikke behøver at kaste dig ud i et indviklet projekt eller et projekt fyldt med restriktioner, hvis du gerne vil af med nogle kilo - uanset hvor mange. Tværtimod tyder alt på, at jo mere indviklet eller restriktivt det er, des større er risikoen for, at du ikke kan holde “kuren”. Derfor er vi ikke fortaler for kurer, men indimellem kan det være nødvendigt med en lidt mere stringent plan for at komme i mål – i hvert fald hvis målet skal nås forholdsvis hurtigt. Det har flere af vores medlemmer haft stor succes med, blandt andet Martin Brems.
Læs mere

STRONG4LIFE
Cikorievej 76
5220 Odense SØ

Kontakt os

Cikorievej 76,

5220 Odense SØ

CVR: 28268513

Allan: allan@strong4life.dk​ / 28 93 97 80

Kristian: kristian@strong4life.dk / 29 24 76 60

Ole: ole@strong4life.dk​​​ / 51 94 24 06

Åbningstider

​​Hverdage:

Mandag - fredag

06:00 - 24:00

Weekender:

Lørdag - søndag
06:00 - 24:00

Sociale medier

facebook2  instagram  linked-in-square-button

Følg os på Facebook og få de seneste nyheder om aktiviteter og begivenheder i centeret.​

Vi opdaterer løbende vores Facebookside, så klik på "Synes godt om" - så er du klar!​

5.0 stjerner på Facebook

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med vores seneste nyheder, blogindlæg og STRONG4life-aktiviteter