​Cikorievej 76, 5220 Odense SØ

E-mail: allan@strong4life.dk​ - ole@strong4life.dk​​​​

En genvej til en bedre og hurtigere løbeoplevelse


De fleste, der løber en tur, gør det ofte uden at tænke ret meget over, hvordan det er de løber.


Løb er selvlært, siden barndommen har vi gjort det som en naturlig del af vores bevægelsesudvikling. Derfor er det heller ikke noget at sige til, at mange ikke betragter løb, som noget vi skal arbejde med teknisk. Mange tænker, at du løber som du nu en gang løber, hvis du en dag beslutter dig for at træne dig op til en halvmaraton eller maraton, så handler træningen om den rigtige opbygning af mængde og intensitet og ikke om at blive en teknisk bedre løber.


Et lettere løb med mere fart og færre skader

Men du kan rent faktisk vinde rigtig meget hvis du forbedrer din løbeteknik. F.eks. er der mange løbere, der fra tid til anden døjer med løbeskader. Her spiller den måde du løber på en vigtig rolle. En uhensigtsmæssig løbeteknik medfører unødvendig (over)belastning på benene, og der skal ikke så meget til, før end det udvikler sig til en skade i f.eks. skinneben, knæ eller hofter.


Hvis du optimerer din løbeteknik, vil du derfor også kunne reducere risikoen for en løbeskade.


En god løbeteknik har også indflydelse på din løbehastighed. Det er ikke nødvendigvis et mål for alle at komme til at løbe hurtigere, men hvis du gerne vil have mere fart i løbeskoene, så er der en masse “gratis” sekunder at hente ved at forbedre løbeteknikken.


Som en tredje ting så fører en god løbeteknik også til en bedre løbeoplevelse. Om dit løb føles “tungt” eller “let” afhænger i høj grad også af dine løbetekniske færdigheder. Er din løbeteknik mindre god, er det lidt ligesom at løbe med håndbremsen trukket. Hver gang du lander med foden i jorden foran dig selv sker der en opbremsning, som ud over at sænke farten også belaster kroppen. Det er med til at give dig en oplevelse af at dit løb føles tungt og hårdt.


Når du rammer den gode løbeteknik, vil du begynde at opleve løbet som “let og hurtigt”. Når jeg coacher folk omkring deres løbetræning plejer jeg at sige at de skal søge letheden i deres løb. Når det første føles let at løbe, så bliver det også let at løbe hurtigt.


Lær at løbe bedre

Der findes forskellige metoder til at lære dig at løbe teknisk bedre. Jeg bruger Pose Method, når jeg arbejder med løbeteknik. Du skal betragte det som en metode eller et værktøj til, at du kan blive en teknisk bedre løber end du er i dag.


Jeg har valgt at arbejde med Pose Method, fordivi her arbejder med én og kun én standard for løb. Vi har ikke hver vores helt egen personlige måde at løbe på. Vi gør alle sammen det samme for at løbe, uanset om du er sprinter eller maratonløber og uanset om du er 2 meter høj og vejer 100 kg eller du er 1½ meter og vejer 50 kg.


Når det ser forskelligt ud, når vi løber hænger dels sammen med løbefarten (sprint vs maraton) men først og fremmest skyldes det, at vi hver især på vores helt egen måde afviger fra denne standard. Når vi arbejder med løbeteknikoptimering så handler det om at skære vores personlige afvigelser væk, så vi kommer så tæt på standarden som muligt og alle kommer til at løbe ens.


Lær teknikken og få endnu større løbeglæde

Det kan være svært på egen hånd at forbedre løbeteknikken. Du kan selvfølgelig læse dig til en del og med din telefon eller et kamera ved hånden, kan du filme dig selv og løbende evaluere om din teknik bliver bedre.


Du får dog den bedste start, hvis du får hjælp af en løbetræner, der har viden om og erfaring med at arbejde med løbeteknik. Det er godt givet ud at få lavet en grundig løbestilsanalyse og hjælp til at finde de bedste teknikøvelser og de ting, som du skal arbejde på at forbedre.


En anden mulighed er også at deltage på en workshop eller et kursus, hvor temaet er løbeteknik. I STRONG4LIFE afholder vi med jævne mellemrum løbeteknikkurser, og det næste af slagsen kan du læse mere om her: Breathe & Run - optimal vejrtrækning og løbeteknik for løbere

Herefter kan du så sagtens øve dig på egen hånd, og så enten lave dine egne videoanalyser eller med jævne mellemrum få en opfølgende session.


Hvis du gerne vil blive en bedre løber, så glem løbetræningsplanen, hvor du kun har fokus på opbygning af træningsmængde og intensitet. Ved at forbedre din løbeteknik kan du vinde en masse “gratis” sekunder i bestræbelserne på at komme til at løbe hurtigere, ligesom du kan minimere risikoen for løbeskader. For ikke at tale om en bedre løbeoplevelse. Det er bare federe at komme hjem fra en løbetur, der føltes let og hurtig, end en der var langsom og tung.


Artiklen er skrevet af: Ole Stougaard.

STRONG4LIFE
Cikorievej 76
5220 Odense SØ

Kontakt os

Cikorievej 76,

5220 Odense SØ

CVR: 37626392

Allan: allan@strong4life.dk​ / 28 93 97 80

Kristian: kristian@strong4life.dk / 29 24 76 60

Ole: ole@strong4life.dk​​​ / 51 94 24 06

Åbningstider

​​Hverdage:

Mandag - fredag

06:00 - 24:00

Weekender:

Lørdag - søndag
06:00 - 24:00

Sociale medier

facebook2  instagram  linked-in-square-button

Følg os på Facebook og få de seneste nyheder om aktiviteter og begivenheder i centeret.​

Vi opdaterer løbende vores Facebookside, så klik på "Synes godt om" - så er du klar!​

5.0 stjerner på Facebook

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med vores seneste nyheder, blogindlæg og STRONG4life-aktiviteter