​Cikorievej 76, 5220 Odense SØ

E-mail: allan@strong4life.dk​ - ole@strong4life.dk​​​​

Løft dig fra alderdommen

Vi ved alle sammen, hvordan de ser ud de der fitnesstyper, som træner med tunge vægte i byens fitnesscentre… Eller gør vi?

​I STRONG4LIFE – har vi siden åbningen i august sidste år haft stor succes med at gribe træningen an på en lidt anderledes måde.

“Hos os er det lige så vigtigt, at folk også har det godt socialt, for så bevarer de gejsten - og så kommer resultaterne stille og roligt, frem for at køre et benhårdt program i 8-10 uger, hvor resultaterne nok kommer, men hvor det er svært at opretholde rutinen efterfølgende” siger Ole Stougaard.

En anden ting, de har haft stor succes med, er at træne tung styrketræning med en særlig gruppe af motionister, nemlig de ældre.

Kroppen forfalder helt naturligt med alderen

​Det er naturligvis altid en god ide at holde sig i god form, men når dåbsattesten først når en vis alder, bliver det for mange ekstra tydeligt, om man er i form eller ej, siger Allan Frederiksen. Med alderen er der forøget risiko for nedsat fysisk funktionsevne, hvilket i sidste ende kan resultere i problemer med at klare sig selv i hverdagen. Dette sker bl.a. fordi de aldersrelaterede ændringer, der sker i nervesystemet og i musklerne, har en negativ påvirkning på kroppen (musklerne) - nedsat gangfunktion, problemer med at rejse sig fra en stol samt udfordringer ved at gå på trapper, kan være resultatet af denne proces. Når man ikke kan aktivere musklerne optimalt, er der også større risiko for fald i hverdagen.

Og faldulykker er langt værre end det umiddelbart lyder. Statistisk set er der for ældre over 75 faktisk større risiko for at dø af fald og fald-relaterede komplikationer og eftervirkninger end af cancer. Selvom man ikke kan vende den aldringsproces, der foregår, kan man gøre noget for at bremse kurven - her har tung styrketræning vist sig effektiv

Ældre og tunge vægte

​Rigtig mange ældre går til gymnastik og træner med bolde, elastikker osv. Denne motionsform er god til en start, men kroppen vænner sig hurtigt til den lave belastning, og derefter udvikler kroppen sig ikke mere. For at man kan styrke musklerne skal belastningen op. I STRONG4LIFE trænes der med tunge vægte - og der er god evidens for at man sagtens kan give tung styrketræning til ældre - også til dem der har nedsat funktionsevne. Faktisk viser flere studier, at ældre får bedre resultater af tung styrketræning frem for træning med elastikker. Det er dog vigtigt, at man har en træner, der kan give god introduktion til at udføre styrkeøvelserne korrekt.

I STRONG4LIFE bliver alle sat godt ind i, hvordan man styrketræner. Så man føler sig tryg ved øvelserne (det gælder i øvrigt for alle medlemmer). Træningen i STRONG4LIFE er en kombination af styrketræning og øvelser på gulvet med egen kropsvægt. På den måde styrker vi musklerne, samt øver os i at komme op fra gulvet i forskellige positioner. Skulle man være så uheldig at falde derhjemme, så har man både muskelstyrken og den viden, der skal til, for at komme op igen.

I centeret, kan vi se, at de der har størst muskelstyrke og smidighed også har den bedste fysiske funktion. Vi kan også se at, at når muskelstyrken øges ved hjælp af styrketræning forbedres bevægeligheden også

Mærkede forskellen på egen krop

En af dem, der har mærket effekten af træning, er Jan Cort Hansen. Jan har altid været en meget aktiv løber og cykelrytter, men for nogle år siden satte en diagnose med prostatacancer for en stund en stopper for al fysisk aktivitet. For mennesker der har haft denne form for kræft, medfører den efterfølgende behandling en lang række negative effekter på kroppen - herunder et hurtigt og drastisk tab af muskelmassen og en foringelse af knoglernes styrke. For at modvirke dette mest muligt så satte vi Jan i gang med styrketræningen. Og siden har han ikke set sig tilbage! Jan træner nu fast i STRONG4LIFE 2-3 gange om ugen, og så sent som over kaffen efter træningen i dag, kunne han konstatere at han aldrig har været stærkere end han er i dag.


Et andet godt eksempel på nogen, der har haft stor glæde af den superviserede træning i centeret, er Lene og Jørgen. De har tidligere trænet i et alm fitnesscenter, hvor de ikke følte at de fik resultater ud af deres anstrengelser. Dette ændrede sig, da de startede i STRONG4LIFE, hvor de med den løbende vejledning og sparring har fået sat skub i fremgangen. Der hvor de begge kan mærke effekten er i deres hverdag, hvor de har oplevet mere overskud. Nu kan de gå i haven i en hel weekend uden af få ondt det ene eller det andet sted, ligesom de nu i langt højere grad kan tumle rundt med deres børnebørn uden at miste pusten.

Styrketræning har gjort Elsebeth 10 år yngre
”jeg føler mig 10 år yngre!” udbrød Elsebeth efter dagens styrketræning. Elsebeth har om nogen mærket på kroppen hvad styrketræning kan bidrage med af positive sundhedseffekter.
Læs mere
Styrketræn dig til en bedre løbepræstation
Når talen falder på styrketræning for løbere, så er det ofte fokuseret på coretræning, og hvorfor en stærk core er vigtig, når du løber. Der er ingen tvivl om, at det er godt at være stærk i coremusklerne, men det er mindst lige så vigtigt - hvis ikke vigtigere - med stor styrke i benene, hvis du gerne vil løbe hurtigere.
Læs mere
Er styrketræning nok?
Sundhedseffekterne af at dyrke motion er ikke til at komme uden om. Vi lever længere og har det generelt bare bedre, når vi er aktive. Det er alt sammen veldokumenteret. Men hvad med styrketræning? ​Lever vi også længere, hvis vi kun dyrker styrketræning? Hvad med konditionen og hjertesundhed? Og hvad med vægttab?
Læs mere
I STRONG4LIFE tager medlemmerne det tunge slæb…
Og de gør det med glæde, viser en nylig gennemført tilfredshedsundersøgelse - den vender vi tilbage til. Først lige en status på, hvordan det er gået, siden de første kettlebells blev svunget for 3 år siden. I årenes løb er der blevet flyttet rigtig mange kilo i centret. “Hvor mange kilo tør jeg slet ikke gætte på”, siger Ole, “men det er rigtig mange, for vores medlemmer er nemlig superstærke - og det har vores koncept heldigvis også vist sig at være.”
Læs mere
​Vi vil gerne leve, til vi bliver 120…
Var det spontane svar, da jeg spurgte Jacob og Alexander, hvad der morgen efter morgen, får dem til at starte arbejdsdagen med en tur forbi STRONG4LIFE. ​Den overordnede sundhed og et større overskud i hverdagen er drivkraften for deres træning, men det er dog kun den halve sandhed. For siden de startede i STRONG4LIFE har målene udviklet sig en smule, således at de begge nu arbejder på at tage på - muskler naturligvis. Og det kan til tider spænde ben for det oprindelige mål, for lige nu betyder det nul konditionstræning. “Vi skal bare slappe af på sofaen og spise en masse kalorier”, griner Jacob.
Læs mere
Lær at løbe med Pose Method
Vil du forbedre dine løbepræstationer eller minimere risikoen for løbeskader, så er en god løbeteknik en vigtig ingrediens. Den måde, du løber på, er ikke en medfødt stil, og du kan sagtens arbejde målrettet på at optimere teknikken.
Læs mere
Fridykning på Malta - et kinderæg med udfordringer
For Sebastian Rasmussen har nemlig hele tre udfordringer, som han vil tage kampen op med, når han sammen med en lille gruppe STRONG-business-medlemmer drager til Malta for at deltage i en spændende weekend i fridykningens tegn. Han var da heller ikke et sekund i tvivl, da STRONG4LIFE annoncerede turen - den tur måtte han med på.
Læs mere
En genvej til en bedre og hurtigere løbeoplevelse
​De fleste, der løber en tur, gør det ofte uden at tænke ret meget over, hvordan det er de løber. Løb er selvlært, siden barndommen har vi gjort det som en naturlig del af vores bevægelsesudvikling. Derfor er det heller ikke noget at sige til, at mange ikke betragter løb, som noget vi skal arbejde med teknisk. Mange tænker, at du løber som du nu en gang løber, hvis du en dag beslutter dig for at træne dig op til en halvmaraton eller maraton, så handler træningen om den rigtige opbygning af mængde og intensitet og ikke om at blive en teknisk bedre løber.
Læs mere
Stærk i teori og praksis
Henover vinteren har den lille sal i STRONG4LIFE flere gange lagt ramme til spændende kurser og foredrag, når vi har delt ud af vores viden. For vores filosofi er: Smart training for everybody everywhere.” Eller sagt på en anden måde, så ønsker vi at dele vores viden med så mange som muligt, så de også kan opleve glæden og effekten af at træne rigtigt.
Læs mere
​STRONG4LIFE bliver endnu stærkere
I efteråret kunne vi melde ud, at vi var nødt til at stoppe for medlemstilgang, hvis vi fortsat skulle kunne yde den faglighed og service, som vi mener, at STRONG4LIFE skal stå for samtidig med, at vi gerne vil udvikle konceptet og de tilbud, vi har til medlemmerne
Læs mere
Stærkt netværk og god kaffe...
...blev adgangsbilletten til større velvære og et pænt vægttab for Kenneth Gregersen, det er konklusionen godt et år efter, at Kenneth startede med at træne i STRONG4LIFE. De perfekte rammer fik Kenneth i mål Kenneth har af flere omgange tidligere taget tilløb til at gøre træning til en fast del af hverdagen, det er bare aldrig helt lykkes - ihvertfald har der ikke skulle andet til end en ferie eller en jul for at bryde den vane. Men denne gang er det anderledes. Det skyldes først og fremmest rammerne i STRONG4LIFE. “Det er simpelthen så hyggeligt at komme her”, siger Kenneth. “Her er ingen spejle eller råben og skrigen… - eller… - jo, vi råber også lidt til og af hinanden, men det er jo bare for hyggens skyld…”
Læs mere
Frihed til tunge løft
Der er mange fordele ved at strække kroppen godt igennem og arbejde med sin fleksibilitet og mobilitet. Når du strækker kroppen og bringer den i stillinger, du ikke normalt indtager, forbedrer og vedligeholder du bevægeligheden og fleksibiliteten. Det har du gavn af i dine daglige bevægelser. Og i træningssalen vil du opleve, at det bliver mere behageligt at styrketræne og opleve en større frihed i bevægelserne. For hvis du har spændte muskler og led kan det være sværere at opbygge og opretholde god teknik i de store basisøvelser. Formålet er således at optimere mobilitet i leddene og opretholde smidighed i led og muskler.
Læs mere
Overskud og styrke til en travl hverdag
Selvom Susanne kalder det et vedligeholdelses-projekt, så er det andet og mere end det, der motiverer Susanne Winther Olsen og Anette Bay Jensen. Jeg har sat de to stævne til en snak om styrketræning og de positive gevinster, som følger med.
Læs mere
Et klart mål og commitment fik vægttabet til at lykkes...
Lige så sikkert som at den 24. december er juleaften, lige så sikkert er det, at januar er lig med slanketips i hobetal. Magasiner og internettet flyder over med alverdens gode råd til, hvordan du kommer af med julekiloene. I STRONG4LIFE ved vi, at du ikke behøver at kaste dig ud i et indviklet projekt eller et projekt fyldt med restriktioner, hvis du gerne vil af med nogle kilo - uanset hvor mange. Tværtimod tyder alt på, at jo mere indviklet eller restriktivt det er, des større er risikoen for, at du ikke kan holde “kuren”. Derfor er vi ikke fortaler for kurer, men indimellem kan det være nødvendigt med en lidt mere stringent plan for at komme i mål – i hvert fald hvis målet skal nås forholdsvis hurtigt. Det har flere af vores medlemmer haft stor succes med, blandt andet Martin Brems.
Læs mere

STRONG4LIFE
Cikorievej 76
5220 Odense SØ

Kontakt os

Cikorievej 76,

5220 Odense SØ

CVR: 28268513

Allan: allan@strong4life.dk​ / 28 93 97 80

Kristian: kristian@strong4life.dk / 29 24 76 60

Ole: ole@strong4life.dk​​​ / 51 94 24 06

Åbningstider

​​Hverdage:

Mandag - fredag

06:00 - 24:00

Weekender:

Lørdag - søndag
06:00 - 24:00

Sociale medier

facebook2  instagram  linked-in-square-button

Følg os på Facebook og få de seneste nyheder om aktiviteter og begivenheder i centeret.​

Vi opdaterer løbende vores Facebookside, så klik på "Synes godt om" - så er du klar!​

5.0 stjerner på Facebook

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med vores seneste nyheder, blogindlæg og STRONG4life-aktiviteter